tisdag 30 april 2013

Nu är

så gott som all snö borta och det är inte så mycket tjäle kvar efter flera dagar med regn, nattkallt ännu men plusgrader på dagarna. Har kunnat sätta ut julrosor och penséer i korg ute på bordet, vad skulle man göra utan dessa penséer som man vill ha varje vår. Ute är det grön tuva med nejlika, vitsippor och andra perenner har börjat komma upp och Rönnspirean är full med knopp, Rhododendronena ser fina ut med knoppar och Sockertoppsgranen är grön och fin och även de andra barrväxterna jag har ser fina ut:), nu gäller det att de får nog med vatten när vårsolen lyser för det kan ta hårt på dessa, ibland brukar jag täcka dem men iår försvann snön så snabbt så det behövdes inte, nu kan de ju suga upp vatten från backen. Även äppelträd och amerikanskt blåbär hade börjat få blad:) Nu är det spännande att gå ut och se vad som kommer upp. För en som inte vet vad det är ser det nog bara ut som lite grönt som sticker upp men jag ser hela växten i mitt minne så jag tror en trädgårdsintresserad eller skall jag säga trädgårdstokig ser på ett annat vis än andra:)




2 kommentarer:

  1. Det sägs att det är bättre att ha snö och tjäle kvar, än endast tjäle och det är nog därför många växter lär ha dött i år. Frostskador och sedan brännskador när solen kom och tjäle var djup.

    Visst är det roligt att gå ut och se på allt som kommer upp ur jorden! Efter regnet vi haft i omgångar, så har växandet satt fart, knopparna likaså.
    På tal om blåbär, om jag inte minns helt fel så var en av mina blåbär i dåligt skick innan vintern kom, den såg risig ut, så det var inte vintern som tog död på den, de andra tre ser jättefina ut och de nya likaså.
    Trevlig valborg och helg! kram ♥

    SvaraRadera
  2. Ja det är mycket roligt vara ute nu och kratta och fräscha upp, på baksidan inte heller mycket snö kvar och på ett par dagar så har det torkat upp om det inte fortsätter regna förstås, regnigt idag med och första gången på jättemånga år vi väljer att inte fara och se majbrasa, men ruggigt ute och regnigt, så blött, det blev film, vin, öl för mannen och ost och kex istället, så vi myser inne och ser hur fräscht det kommer bli ute efter regnet, blir så rent när det regnat mycket, vi behövde verkligen regn, det kommer som vid rätt tidpunkt även om det hade varit roligare med fint väder just idag. Då klarar du dig bra med flera blåbärsplantor, jag är glad mina lever för jag var inte helt säker de skulle klara sig men som du vet så chansar jag ibland och det brukar ju gå bra när man väl bestämt sig för att man skall ha den växten:) Nu är det framsidan som börjar bli en utmaning eftersom det inte är så väldigt mycket plats kvar på baksidan men några växter till skall det väl gå klämma in där med:)Har beställt några Dagliljor som skall bli roligt hitta plats för, vanliga liljor tar ju sorkarna så nu får det bli dagliljor istället för de har fått vara kvar hittills iallafall, kanske de inte är lika goda. / Lena

    SvaraRadera