lördag 17 augusti 2013

Solhattar

Här ett intressant nlägg som jag visat förut:

Solhattar


är inne idag. Man vill ha många. Tyvärr är de dyra. Och frågan som jag ställer mig är ifall man kan fröså dem för att snabbt och billigt kunna fylla rabatten med dem. Svaret är ja och nej. Typiskt är att det är de som inte går att fröså är de som alla helst vill ha. Anledningen till att det inte går att fröså är att de är hybrider.

Exempel på en solhatt som är en hybrid är tex Sunrise. Eftersom det är en hybrid så blir det garanterat ingen Sunrise som kommer upp om man frösår den. Frön från denna hybrid är ofta sterila men några få kan gro.  Alla hybrider måste förökas vegetativt om man vill ha en likadan planta som moderplantan.

Vegetativ förökning innebär att man förökar med växtdelar. Sticklingar, ympning, delning, nedläggning och rotbitar är alla exempel på vegetativ förökning. Det är också därför hybrider är så dyra. Jag antar att det är så för att det tar mer tid och kostar mer än att odla upp växten från frö som man annars gör.

Detta jag skrivit lärde jag mig genom att köpa växter på Tradera och läsa på Odla.nu. Upplever det svårt det där med hybrider, vad är en sådan så nu letar jag info. Hybrid betyder korsning, är då gjord av två skilda arter.

Andra hybrider är tex. Sundown och Harvest Moon. Harvest Moon kan du se på de tre bilderna nedan. De kan ge enstaka frö som gror men man vet inte vad det blir. Elsebeth, som är lite av ett freak, har provat att så 40 frö av Harvest Moon som är en orange hybrid, 5 grodde. Endast 3 var starka nog att bilda plantor. När de blommade fick hon en röd och en vit. (se de nedersta två bilderna). Ingen större likhet med den orange eller vad tycker ni? Den tredje har ännu inte blommat. Hon har gjort detsamma med Sundown, fick 4 plantor, 1 torkade bort och ännu har ingen av de tre blommat.


Andra solhattar ger inga frö utan mikroförökas, detta kan vi inte göra själv (enligt odlaren). Ex på sådana arter är Pink Poodle och Razzmatazz m.fl. Därför är de dyra.

Sen har du andra hybrider som ger grobara frö, men du vet inte vad det blir. Här hittar du tex Green Envy.

Sen har du dem som ger grobara frö men om fröna är öppet pollinerade dvs har växt i en trädgård med andra solhattar, ja då kanske du kan få en egen sort eller så får du som ursprungsväxten. Här hittar du tex Lucky Star och Ruby Star. Magnus och White Swan är två andra solhattar som man kan så. Ändå så förökas de oftast vegetativt eftersom det finns så många dåliga frö av dessa sorter i omlopp.

Sen finns det massor av frågetecken bland sorterna.

Är så spännande lära sig nytt och bra att veta också så hoppas fler än jag är intresserade läsa om hybrider och tänk vad mycket roligt man kan göra med dessa frön om man vet vad som händer och överraskningar är ju spännande med ibland.

Det här är skrivet i samarbete med
Elsebeth som jag har köpt Echinacea/Solhattar av på Tradera och som kan mycket mer om dessa vackra blommor, själv blev jag mycket nyfiken på dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar