söndag 19 januari 2014

Nästan

30 grader kallt idag, då pysslar man inne. Förra veckan med kallt då gjorde jag en hembeställning med matvaror så bekvämt det var:) Beställde hem en röd paprika och så stor den var. Använde halva till att strö över bitar av till köttfärsgratängen jag gjorde igår. Den andra har jag just marinerat, har inte gjort det förut med paprika, fick för mig att det passar till sjömansbiffen jag skall göra av älgkött idag. Men nu till lunch blir det wåfflor med sylt och grädde, smeten är klar och sväller en stund:)

Marinerade paprikor:

4 1/2 paprikor
1 1/8 liten knippa färsk oregano
1 1/8 dl olivolja
1 1/8 msk pressad citron
5 3/5 vitlöksklyftor
1 1/8 tsk salt
1 1/8 tsk svartpeppar
Så här gör du:

Sätt ugnen på 200°C.
Dela paprikorna på mitten och kärna ur dem. Lägg dem på en plåt och sätt in dem i 200°C ugn tills de är mjuka, ca 10 minuter. Riv av skalet och grovstrimla paprikan.
Grovhacka oreganon och rör ner den i oljan tillsammans med citronen. Lägg i vitlöksklyftorna. Salta och peppra.
Häll marinaden över paprikan och låt helst stå i några timmar eller över natten.
 
 

2 kommentarer:

  1. Har ni lika kallt i Luleå som vi har några mil inåt land?
    Fy för kylan, jag längtar till våren.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu har vi lika kallt. Jag har gjutit en betongplatta nyss. Längtar verkligen till våren jag med men det känns roligt när man kan göra något inomhus som har anknytning till trädgården som man kan sätta ut sedan:) Känns ju ut lite lättare då med kylan. Sedan har vi ju varit till Eskilstuna förra helgen, där gick vi omkring och hade det jättebra, roligt se andra städer, en tur till Västeras var vi med och där paddlade de kanot. Så det är en viss skillnad iallafall, grön gräsmatta där när vi kom, massor med snö dagen efter. Det är också roligt veta att runt betongplattorna rymms det en massa växter, så det är bara planera vad jag vill ha:) Ha det bra du med:)

      Radera