måndag 2 maj 2011

Havrebaugetter

på gång, fast utan havregrynet, vet inte hur mycket mjöl jag satte, de jäser på bra och skall snart gräddas. Skall göra ett vitlökssmör till och äta bröden till laxsoppa som jag förberedde igår. De är nu gräddade och jag tycker de är jättegoda och lagom stora till en soppa:)

Havrebaugetter


1 påse kronjäst för matbruk, 12 g = 50 g färsk jäst  ( Receptet finns på torrjästpåse)
5 dl vatten
4 dl havregryn
11 dl Vetemjöl special
1 msk strösocker
... 2 tsk salt

Garnering: Ägg, 2 dl pumpafrön

Gör så här:

225 graders ugn

Blanda torrjästen med mjölet. Tillsätt salt, strösocker, havregryn och sist vattnet, 40 grader, lite varmare än fingervarmt. Blanda till en slät deg. Låt jäsa ca 30 min. Dela degen i 16 bitar och forma till baugetter, ca 10 cm långa. Lägg baugetterna på plåt med bakplåtspapper, låt jäsa ca 30 - 40 min. Pensla med ägg och strö över pumpafrön. Grädda mitt i ugnen i 12 - 15 min.

Tips: att byta ut sockret mot 2 msk flytande honung.



4 kommentarer:

  1. Hmm.. så goda de ser ut Lena.. blir riktigt sugen på att sätta en deg själv men idag hinns det inte med. Slutar vid fyra, snabbis hem o så vända för att åka på Yoga.. japp det är min måndag. Så ät o njut för mig också med laxsoppa o nybakat bröd.. ha en bra dag..Kram/Monica

    SvaraRadera
  2. Önskar dig med en bra dag. Låter ut mysigt med yoga, kanske jag skulle prova på det någon gång men nöjer mig med balansbollen jag köpte, känns som lite yoga det med, lite balansträning och så, röra sig mjukt.

    SvaraRadera
  3. Godis med nybakat bröd :) duktig du är som bakar till soppan! Idag hade jag önskat mig soppa för har fått en vrålförkylning och då är det gott med soppa som slinker ned.

    Fin blogg du har!! Fint med blomman som bakgrund och stannar kvar när jag skrollar :)

    Såg att du köpt en murgrönsviol - min favorit :) Jag behandlar den som en pelargon, alltså i källaren för övervintring (för att de är tråkiga att på fönsterbrädan) och på våren tar jag fram dem igen. Det går att dela och föröka men jag skulle inte våga ha dem ute om vintern.

    Må så gott :)

    SvaraRadera
  4. Tråkigt med förkylning, jag vet inte vad det är för immunsystem jag har som aldrig blir förkyld, det är sant jag blir det inte fast jag är tillsammans med sjuka ibland och rör mig bland folk, börjar tro att jag inte kan bli det fast lite ont i halsen kan jag få ibland men det blir aldrig mer än så.

    Roligt du tycker om den här bloggen, skulle vilja ändra i mallen men det går inte, kanske jag måste välja något annat som man betalar för men hittar inte var jag kan välja det. Fast jag trivs med blomman.

    Upptäckte violen iår, förstår den är frostkänslig, tror inte jag törs övervintra den men om jag får mycket av den så testar jag nog:), vill ju som prova allt, så jag vet vad som klarar sig här. Den verkar få utlöpare, kanske man kan få nya plantor från dem, håller på och provar. Tack för tipset att den går att dela,det ska jag nog göra sedan om den blir för stor, just nu växer den bra. Den har för trång kruka nu, skall plantera den i större, har den nog på bron eller altan ett tag, kanske den får vara i ett stenparti senare men tar in den till hösten, sätter den i garaget om den inte trivs inne i huset. Den är jättesöt och jag med gillar den.

    SvaraRadera