torsdag 12 december 2013

Varm

tonfisksmörgås till lunch idag, jag öser på med tomatpuré till tonfisken, det passar så bra ihop och så mycket ost:)



Mandelmuffins med choklad:

150 g margarin eller smör, 1 1/2 dl strösocker, 2 ägg, 1 pkt saffran, 3 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1/2 dl mjölk, 75 g mandelmassa, 50 g chokladknappar

Gör så här: Rör ihop margarin och socker i en bunke, gärna med elvisp. Tillsätt äggen ett i taget. Stöt saffranet tillsammans med en sockerbit (jag hade ingen sockerbit) i en mortel. Blanda saffran, mjöl och bakpulver i en skål. Tillsätt den till äggblandningen och rör ner mjölken. Fördela smeten i 12 dubbla muffinsformar. Riv mandelmassan grovt och strö över formarna. Toppa med chokladknappar och ställ på en plåt. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 13-14 minuter. Låt svalna på galler.
Jag gjorde så att jag blandade både choklad och mandelmassan i smeten, sedan så använde jag små muffinsformar, blev betydligt fler men hade dubbla formar för stabiliteten, muffins kan ju lätt flyta ut om inte formarna är stadiga. Väldigt god tycker jag de är:)



 
God korvgryta: 4 salsicciakorvar, 1 klyfta vitlök, 1 finhackad gul lök, 1 burk krossade tomater, 1 broccoli i grova bitar, 1 kruka basilika, svartpeppar

Gör så här: Skär korven i tunna skivor, stek i matolja, tillsätt vitlök och lök, och stek någon minut, häll på tomater och 1 dl vatten och låt allt puttra på ca tio minuter, krydda med svartpeppar och lite salt om ni vill ha det, korvarna är ganska kryddiga. Jag hade risoni, pasta som ser ut som ris till, i receptet skall man låta broccoli koka med pastan men jag kokade upp den separat i lättsaltat vatten och blandade med i korvgrytan, jag satte även basilikan i grytan och inte i pastan som det står i receptet. Receptet heter egentligen så här Salsiccia i tomatsås med broccolirisoni. Jag tyckte det blev väldigt goda smaker.
 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar