lördag 23 november 2013

Har just

planterat om sonens apelsinträd, det han fick när han fyllde tio år, han har det nu som vuxen i sin egen bostad, vi skulle gjort det i våras men nu behövde den få ny jord, den har vuxit, han vill inte ha den för stor så fortfarande liten kruka. En dag kom han hem med en liten kärna från frö som grott från en frukt som blir, den har nu blivit ganska stor:)





 
Det har funkat med den förra krukan jag planterat med vårlökar redan nu, vill ju driva upp inomhus, de är på väg upp så då fortsätter jag. En lök är jättestor, det är en mörk klocklilja som heter Bicolor, jag kan ingenting om den, måste läsa på om den:), det är som det som är roligt den här tiden på året, man har som lite mer tid att fördjupa sig i växterna och ta reda på mer om dem, men latinska namn kommer jag aldrig ihåg, hur mycket jag än håller på, vad en del är duktig lära sig latinska namnen på växter, jag har nog med att komma ihåg de svenska:) Sedan de andra knotiga lökarna som ser lite rolig ut just nu är Narcissus Recurvus.


 

2 kommentarer:

  1. Så kul att apelsinträdet har blivit så många år, klipper ni det för att hålla det kort, eller växer det bara sakta?
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så att vi vill inte ha det för stort så det har varit ungefär så där hela tiden. Nu hade det blivit lite bredare, jorden den får i den krukan räcker till blomning och frukter. Vi klipper det inte.

      Radera